Tillbaka

Fråga om rullfock?

Hej!
Jag är nybörjare på att segla och nybörjare på segelbåtar. Jag kommer förmodligen lägga in en hel del frågor här som många av er förmodligen kommer att tycka är mindre smarta... Men ur ska jag annars lära mig?
Jag har köpt en RJ 85 som jag är väldigt glad över.
1. Om man vill sätta upp en rullfock, kan man använda de befintliga seglen eller måste de sys om på något vis?
2. Jag tänkte införskaffa nya tampar fall etc. Vad ska jag köpa?
Vilken typ? hur många, hur långa, hur breda? etc. etc.
3. Har ni tid ork och lust får ni gärna ringa eller maila och berätta om allt ni kan gällande båten. :)
Ser fram emot att höra ifrån er!
svewale@gmail.com
Med vänlig hälsning
Mia

Mia
2017-11-29 20:52
Email: svewale@gmail.com...

Hej Mia, du hade väl fått en del svar på FB såg jag, men du kan väl få ett här också.
Jag har seglat i 40 år med pistolhakar på förseglen och de sista tre åren med rulle av typen Furlex 50S och jag frågar mig varför jag inte bytte till rulle tidigare.
Fördelar:
1. Enkelheten vid segelbärgning och sättning, allt kan göras från sittbrunn.
2. En segelsäck mindre inne i båten och slut på att förvara blöta segel inne.
Nackdelar:
1. Kostar ju en hel del, men personligen ser jag det som en god investering. Rulle ca: 7.500:-, modifiering av segel ca: 2.000:-/segel. Kapell ca: 3.000:-
2. Lite bökigare vid av- och påmastning om du väljer att ha rullen under däck - men det är bara 2 gånger per år och då kan du behålla segelarean. Låter du rullen sitta över däck är det enkelt, men då måste du minska segelarean något i kjolen på genuan.

Har du en bra genua i gott skick lönar det sig att modifiera, men är det ett äldre slitet segel skulle jag nog inte kosta på det utan investera i ett nytt.

Det finns ju som andra påpekat andra enklare och billigare rullsystem, men man får ju det man betalar för. Inget rullsystem är dock byggt för att segla med seglet delvis in- eller utrullat. Fullt utrullat eller inrullat är det som gäller.

Välkommen ombord till våren och lycka till.

Rolf Andersson
2017-12-01 21:47
Båtnr: 303
Email: rolf219@outlook.co...

När det gäller din fråga om tampar och fall är det svårt att svara på utan att veta vad du har för trissor, brytblock och avlastare, men nuförtiden väljer väl de flesta Dynemafall som är lätta och starka.
På Benns hemsida kan du hitta tips och råd om längder och grovlekar på olika tampar och fall.

Rolf Andersson
2017-12-01 22:05
Båtnr: 303
Email: rolf219@outlook.co...

Tack Rolf!

Mia
2017-12-13 12:47
Email: svewale@gmail.com...

Namn* Email
Båtnr Hemsida
Spamtest* (fyll i motsatsen till inombordare med små bokstäver)
Text*